Dacă e video, video să fie!

Conținutul video a devenit esențial pentru social media și nu numai. Materialele explicative transpuse în imagini dinamice sau exprimarea directă a unui specialist pot face diferența în percepția pe care un client potanțial o poate avea asupra brandului.

Acestea fiind spuse, am pus teoria în practică. Unul dintre clienții noștri avea nevoie să ofere mai multe informații despre un anumit serviciu pe care îl oferă. A fost vorba de un serviciu sepcializat ce ține de întreținerea auto. În același timp, am considerat necesar să prezentăm și modul de montaj, respectiv timpul redus în care se montează, astfel încât clientul să știe că mașina nu îi va fi indisponibilă foarte mult timp.

Am avut nevoie de un material video explicativ prin care să scoatem în evidență beneficiile cheie propuse de serviciu. În același timp, am considerat important să prezentăm și intervanția propriu-zisă, respectiv modul de lucru, montajul produsului pe mașină.

Odată ce am stabilit punctele cheie pe care trebuie să ne concentrăm, am conceput un scenariu, după care s-au realizat filmările.

Ceea ce a ieșit, se poate vedea mai jos:

PR, jurnalism și, după gust, copywriting

Chiar și într-o lume digitalizată în care vizualul e la putere, materialele clasice de PR nu se predau. Merg mai departe cu fruntea sus și reușesc să o facă destul de bine. Cu siguranță, brandurile și antreprenorii care își spun povestea prin cover story-uri, interviuri sau comunicate de presă, reușesc să genereze impact dar și să câștige din perspectiva imaginii.

Cu acesta argumente am mers și în fața lui Bogdan Chifa, antreprenor timișorean, fondatorul salonului de cosmetică AutoCBN. Am discutat relaxat despre începuturile afacerii, provocările dezvoltării și creșterii salonului, despre construirea unei echipe, dar și despre viața în afara salonului.

Argumentele care vizau beneficiile de PR ne-au dus până în punctul în care propunerea de interviu a fost acceptată. Apoi a intervenit jurnalismul care a fost esențial pentru găsirea întrebărilor potrivite care să determine răspunsuri utile și interesante pentru cititor. În același timp, prin întrebări, am încercat să stimulăm sublinierea unor puncte forte ale brandului AutoCBN, cum ar fi perseverența, profesionalismul sau coeziunea echipei.

Copywritingul a venit la final pentru a da o ultimă tușă răspunsurilor astfel încât să punem în fața cititorului un interviu coerent și relevant.

Rezultatul final poate fi citit pe îndelete aici: https://www.weekendbiz.ro/de-vorba-cu-bogdan-chifa-antreprenorul-timisorean-care-transforma-masinile-clientilor-care-ii-calca-paragul/

Cum scrii și de ce ai nevoie de un conținut relevant pentru site-ul tău?

Unul dintre cele mai importante elemente ale interacțiunii dintre vizitator și site este conținutul text. Este esențial ca site-ul să fie construit pe un concept vizual ergonomic care să ghideze vizitatorul, dar greutatea informațională rezidă în text.

De multe ori, partea de copywriting este pusă pe ultimele poziții în lista „TO DO” a antreprenorilor debutanți, dar și a celor mai experimentați. Construcția site-ului este prima provocare, care solicită toate resursele de atenție, dar odată ce platforma este finalizată, intervine realitatea dură: site-ul este gol. Eventualii vizitatori nu regăsesc informațiile esențiale care să îndemne la acțiune, iar motoarele de căutare ignoră site-ul considerându-l irelevant. Așadar, oricâtă muncă este depusă în dezvoltarea site-ului și construirea de automatizări care să ofere vizitatorului o experiență de vizitare benefică, lipsa textului în părțile esențiale, sau redactarea unui text general, cu valoare informațională redusă și un ton anost.

Atunci când reducerea costurilor este prioritatea numărul unu, s-ar putea ca textul să rămână în afara bugetului. Când site-ul este finalizat și pregătit pentru publicat online, intervine realitatea: nu are conținut. Intervine graba și stresul de a-l publica, moment în care este redactat textul. Neglijarea calității, documentarea precară și lipsa pregătirii unei structuri concrete de idei, va duce la un rezultat banal care poate dăuna imaginii pe care startup-ul sau compania o va propaga către fiecare vizitator.

Chiar dacă ai o serie de alte sarcini de rezolvat pentru administrarea afacerii, te decizi că redactarea textului pentru site ar fi un exercițiu foarte bun pentru a reporni mecanismul lingvistic. Perfect! Înainte ca penița să atingă coala albă, fă-ți un plan și respectă câteva etape. Ajută.

Stabilește-ți tonul

Tonul face melodia, așa că, în primul rând gândește-te cum dorești să te adresezi clienților potențiali. Mergi pe o abordare rece, oficială sau încerci una mai prietenoasă, casual? Depinde foarte mult de domeniul de activitate. Dacă este vorba de o firmă de avocatură sau una de consultanță de business, un ton oficial, clar, concis, specializat este cea mai bună variantă. În schimb, pentru o agenție creativă, o cafenea sau un restaurant, abordarea clientului potențial se poate face pe un ton informal, prietenos.

Tonul ales va determina modul în care vei redacta textul pentru tot site-ul, de la pagina „Despre Noi”, la categoria de „Servicii” sau cea de „Noutăți”. În cazul unui magazin online, menține același ton și în descrierea produselor.

Odată ce ai conceput textul pentru categoriile mari, acordă atenție textelor scurte „call-to-action”. Dacă ai ales un ton informal, este recomandat să-l păstrezi și pentru această parte. Aceste texte scurte pot face diferența între generarea unei acțiuni din partea vizitatorului sau a plecării acestuia de pe site în căutarea altei oferte.  

Verificare

Odată ce ai terminat redactarea textului este obligatorie o revizie. Este posibil să descoperi unele greșeli sau omisiuni pe care le vei putea corecta cu ușurință în această etapă. De asemenea, poți face verificări după terminarea fiecărei etape de redactare a textului.

Dacă nu ai antrenament în identificarea eventualelor greșeli structurale în text, roagă un prieten sau o prietenă să te ajute. Întotdeauna, o pereche de ochi suplimentară va reuși să vadă textul dintr-o perspectivă diferită și poate veni cu adnotări benefice.

Optimizare pentru motoarele de căutare

Înainte de a te apuca de scris, gândește-te că site-ul tău va trebui să fie găsit de cei care caută produsele sau serviciile pe care le oferi. De aceea, fă în prealabil o cercetare de cuvinte cheie și folosește aceste cuvinte în toate secțiunile site-ului tău.

Atenție! Folosește aceste cuvinte cheie fără să alterezi cursivitatea textului și relevanța informațiilor expuse. Introducerea cu orice preț a unei expresii cheie poate determina erori grave. În momentul în care te concentrezi foarte mult pe cuvintele cheie, riști să uiți cui i se adresează textul și scrii pentru motoarele de căutare. Nu uita că textul trebuie scris pentru cititor, pentru clientul potențial, nu pentru Google.

Nu în ultimul rând, stabilește-ți un set clar de obiective. Ce vrei să realizezi prin intermediul site-ului? Redactează în funcție de aceste obiective. Dacă obiectivul major este vânzarea ghidează utilizatorul către produs sau serviciu, arată-i beneficiile, scoate în evidență raportul pozitiv între cost și beneficii. În cazul unui obiectiv informativ, documentarea și redarea informațiilor într-o manieră clară trebuie să fie prioritare.

Am bifat 8 ani și nu numai

În urmă cu 8 ani, mai exact în 08.08.2012 luam startul oficial într-una dintre cele mai palpitante și, în același timp, dramatice „curse”. Din biroul de eliberări acte al Oficiului Național al Registrului Comerțului din Timișoara ieșea certificatul de înregistrare și odată cu el începutul unei aventuri care surprinde zi de zi, chiar și după opt ani.

În ultimii opt ani nu am marcat niciodată această zi. De obicei, data de 8 august trecea neobservată, mascată printre proiecte și planuri de vacanță. De fiecare dată ajungeam prea târziu să realizăm că am ratat să marcăm momentul de sărbătoare, să facem un pas în spate, să ne detașăm și să facem o retrospectivă a realizărilor, dar mai ales a eșecurilor prin care am trecut și ni le-am asumat în ultima perioadă.

Se pare că este adevărată vorba lui Victor Hugo „poți rezista unei armate, dar nu unei idei căreia i-a venit vremea.” Noi nu ne opunem acum unei armate dar recunoaștem că a venit vremea să marcăm evenimentele importante din viața agenției. Aniversarea „zilei de naștere” este un prim pas. De aici încolo sperăm să avem perspicacitatea necesară pentru a mai surprinde momentele importante din „spatele scenei”, momente care, până acum, se risipeau în umbră.

Anul acesta am făcut pasul în sate, am lăsat proiectele la care lucrăm, măcar pentru câteva momente, am lăsat grijile legate de contextul economic și medical în care trăim și am făcut o retrospectivă a celor 8 ani. Descoperirile au fost surprinzătoare. Am reușit să acoperim un volum de muncă consistent, am avut parte de succese, dar și de eșecuri. Am crescut, ne-am maturizat, am învățat multe și am realizat cât de multe mai avem de învățat.

Fiecare proiect, fiecare client, fiecare e-mail trimis sau primit, fiecare răspuns la o cerere de ofertă, fiecare cafea băută la birou au fost experiențe care ne-au ajutat să ne facem treaba mai bine, să reacționăm mai prompt și să identificăm mai ușor soluții.

 Exercițiul retrospectiv a fost unul extrem de util deoarece ne-a ajutat să avem o perspectivă mai largă asupra activității noastre din ultimii 8 ani. În același timp, ne-am amintit de blocaje, eșecuri, erori de comunicare, dar și de momente în care am râs cu gura până la urechi sau ne-am bucurat de reușite.

Acestea fiind spuse, la mulți ani nouă și tot înainte către noi provocări!

Studiu de caz: Cum am abordat și implementat o strategie de social media marketing pentru imobiliare

Cea mai mare parte a cercetărilor pre-cumpărare se derulează online, așa că, pentru dezvoltatorii imobiliari, o prezență solidă în acest mediu este esențială. Pe lângă site, în care se regăsesc informațiile esențiale, tehnice și practice despre ofertă, social media este, pe lângă un spațiu dinamic de prezentare, unul de interacțiune între oferta imobiliară și cererea. Această tendință este pregnantă cu precădere pentru sectorul rezidențial.

Clientul potențial modern se documentează singur iar, în momentul în care are o întrebare, are nevoie de un răspuns rapid. În cazul în care nu îl primește, se poate reorienta către o altă ofertă. Social media facilitează această comunicare rapidă, ceea ce face ce o strategie bine gândită și implementată în acest sens, să devină vitală pentru expunerea unui nou ansamblu rezidențial.

Adora Forest: demararea proiectului

În contextul în care comunicarea pe rețelele sociale devenea o nevoie esențială pentru promovarea vânzărilor de locuințe noi, am dezvoltat pentru unul dintre clienții noștri o strategie completă de social media marketing. Complexul rezidențial Adora Forest tocmai începea construcția unei noi clădiri de apartamente, așa că avea nevoie să atragă atenția clienților potențiali din Timișoara și nu numai.

Etape

Proiectul rezidențial era la a doua fază de dezvoltare, respectiv la construcția celui de-al doilea bloc de apartamente. Totuși, nu avea o infrastructură de comunicare online bazată pe canale multiple. Site-ul și întâlnirile față în față cu potențialii clienți erau modurile principale de interacțiune.

O strategie solidă de social media marketing era esențială pentru creșterea transparenței și implementarea unui flux de informații care să ofere un plus de relevanță în căutările cumpărătorilor potențiali. În același timp, prin strategia de comunicare ne-am propus să aducem un plus de valoare prin identificarea și promovarea avantajelor competitive ale ansamblului rezidențial.

Odată ce am înțeles poziționarea ansamblului în contextul sectorului rezidențial local am construit etapele derulării proiectului:

Exemplu de implementare conținut:


Provocări

Procesul de planificare a fost unul riguros, dar odată ce am început implementarea strategiei, a apărut o provocare majoră pe care, deși am anticipat-o, nu am putut să o adresăm decât „în teren”, adică prin analizarea interacțiunii și reacțiilor publicului vizat cu elementele de conținut pe care le distribuiam.

Astfel, am reușit să identificăm elementele la care reacționează publicul țintă și să ne adaptăm strategie de conținut în funcție de aceste tendințe. Am „împachetat” avantajele competitive pe care le propunea Adora Forest, astfel încât să facilităm cumpărătorului potențial să vizualizeze mai mult decât o locuință, ci un stil de viață.

O a doua provocare, a fost gestionarea reacțiilor negative. Aici am ales o abordare directă, adresând problema ridicată prin argumente logice susținute de realitatea din șantier, sau din apartamentele deja livrate în primul bloc construit și finalizat al complexului. Odată cu creșterea vizibilității proiectului, au apărut și comentariile negative. Am gestionat individual fiecare comentariu și nu am recurs la blocarea niciunui utilizator. Abordarea s-a dovedit a fi una potrivită deoarece am reușit să evităm escaladarea unor situații cu potențial nociv pentru brand.

Rezultate și concluzii

Proiectul s-a derulat timp de 18 luni, timp în care principalul instrument de gestionare a acțiunilor de producție și distribuție a conținutului a fost planul editorial. Acest plan ne-a ajutat să menținem disciplina distribuirii conținutului produs în termenii temporali stabiliți. În același timp, ne-a permis să avem o privire de ansamblu asupra conținutului, ceea ce ne-a permis să alternăm temele. Distribuția alternativă a temelor a făcut din conținut unul dinamic, prin care am reușit să generăm interes pentru ansamblul rezidențial.

Acest interes s-a resimțit și în creșterea numărului de solicitări de vizionări venite prin Facebook, dar și prin datele de contact dedicate echipei de vânzări. Astfel, peste 90% dintre apartamente au fost vândute înainte de finalizarea construcției.

După o evaluare a celor 18 luni în care am derulat proiectul de social media marketing pentru Adora Forest, pe lângă rezultatele obținute pentru client, am avut oportunitatea de a învăța foarte multe despre domeniul imobiliar în general și despre sectorul rezidențial în special. Avem o imagine mult mai clară despre problemele pe care le poate ridica un cumpărător potențial și ne-am specializat capacitatea de intervenție pentru prevenirea escaladării unor situații negative.

Facebook testează o nouă opțiune pentru social media marketing: e-mail marketingul

Facebook vrea să integreze o nouă funcție în arsenalul deja destul de stufos disponibil a fi utilizat în voie în construirea de strategii de social media marketing. Această nouă funcție nu le este străină specialiștilor în marketing și comunicare digitală, dar surprinde integrarea ei printre opțiunile de administrare a paginilor de Facebook.

Opțiunea este încă în faza de test, așa că doar un grup select de specialiști în marketing și comunicare are acces la varianta beta.

Ce presupune opțiunea? Administratorii vor putea trimite e-mailuri de marketing direct din mesageria paginilor. Aici vor fi disponibile opțiuni de creare și administrare a listelor de e-mail. De asemenea, administratorii vor trebui să confirme că au acordul posesorilor e-mailurilor pe care le adaugă în listă cu privire la primirea de e-mailuri comerciale.

Practic, Facebook încearcă să construiască un sistem CRM prin care să poată fi gestionate toate mesajele de marketing, precum și reclamele pe rețelele sociale.

Opțiunea a fost descoperită de Meg Coffey, specialist în social media. Imediat după ce a cercetat-o a postat pe Twitter, de unde a fost preluată de cea mai mare parte a publicațiilor de specialitate.

Un purtător de cuvânt din partea Facebook a confirmat testarea unor unelte de e-mail marketing în cadrul platformei.

Social Media Marketing și grădinărit

Ne place să acceptăm provocări noi, așa că, atunci când am primit o cerere de ofertă din partea Gradinamax.ro nu am ezitat.

Colaborarea a constat în administrarea paginii de Facebook și a profilului de Instagram. Această administrare presupunea identificarea elementelor de interes pentru publicul țintă, atât din perspectiva informativă, cât și din cea comercială. Site-ul Grădinamax.ro avea o arhivă bogată de articole despre grădinărit, așa că resurse pentru partea informativă aveam la dispoziție. Provocarea a constat în organizarea, „împachetarea” și distribuirea lor.

Pentru latura comercială, am stabilit o strategie după consultarea clientului, strategie pe care am implementat-o prin crearea de postări regulate pe paginile de pe rețelele sociale dedicate Grădinamax.ro.

O parte importantă a colaborării a constat în identificarea și gestionarea comentariilor negative de pe toate platformele online. În timp ce pe rețelele sociale le putea identifica și adresa imediat, a fost nevoie de o muncă intensă de cercetare pentru a ajunge la comentarii publicate pe diferite platforme, de la forumuri, la bloguri și publicații specializate în grădinărit. Am adresat fiecare comentariu negativ imediat după descoperire, după care am monitorizat reacțiile. Obiectivul nostru a fost să oferim răspunsuri relevante rapid, astfel încât să evităm escaladarea unui conflict cu efecte negative asupra imaginii și credibilității clientului.

Rezultatele s-au tradus în creșterea reach-ului organic al postărilor, dar și în reducerea semnificativă a impactului reacțiilor negative apărute în mediul online.

Exemple vizuale:

Un brand puternic

Guban este brandul românesc de tradiție care a reușit să-și mențină și chiar să-și extindă “celebritatea” construită de-a lungul multelor decenii de activitate, atât în țară, cât și dincolo de granițe. Întotdeauna s-a remarcat prin calitatea produselor sale, iar pe această carte continuă să joace și în continuare.

Colaborarea cu cei de la Guban a coincis cu lansarea colecției de pantofi primăvară-vară 2018 și s-a derulat pe mai multe planuri. Am derulat acțiuni atât pe partea de optimizare pentru motoarele de căuare a site-ului, precum și acțiuni de comunicare și marketing pe canalele social media deschise de companie. Nu în ultimul rând, am dezvoltat și am implementat o strategie de reclame pe Facebook și Instagram prin care am urmărit atât creșterea notorietății celor două profile sociale, cât și promovarea anumitor piese din colecția nouă.

Am derulat acțiuni și pe segmentul producerii de conținut pentru rețele sociale. O acțiune importantă a fost producția foto cu piesele colecției noi.

Brand publishing de mare angajament

Regina Maria, una dintre cele mai extinse rețele private de sănătate din România ne-a lansat provocarea unui proiect de brand publishig. Proiectul presupunea realizarea completă a unor materiale informative periodice care să îmbrace forma unei reviste. Ne-am ocupat de toate fazele proiectului, de la etapa de concept grafic și de sumar până la gestionarea procesului de tipărire a revistei.

Conceptul vizual

Imediat după ce am stabilit împreună cu reprezentanții clientului principiile de bază pentru realizarea revistei, a urmat o perioadă în care creativitatea a jucat un rol esențial. Am avut însă și un ajutor important, brand book-ul Regina Maria, din care am inspirat conceptul vizual, astfel încât să fie în concordanță cu imaginea pe care furnizorul de servicii medicale o avea deja. Am conceptu câteva machete de la care am pornit discuția pentru a ajunge la varianta finală.

Sumarul

Din punctul de vedere al sumarului, provocarea a fost îmbinarea celor două elemente: valoare informativă pentru publicul format din pacienții rețelei private de sănătate Regina Maria și promovarea valorilor brandului, dar și a competenței profesionale a echipei medicale. De aceea am urmat o variantă editorială în care am integrat conținut format din ultimele știri din lumea medicală, la care am adăugat conținut relevant imaginii și competențelor brandului.

Un element esențial pentru conținutul revistei a fost dat de interviul ediției cu unul dintre medicii specialiști ai echipei Regina Maria.

Copywriting cu veleități tehnice

Proiectul NetCenter a fost o provocare interesantă deoarece ne-a pus la încercare atât resursele creative cât și capacitatea de documentare, de însușire și de redare a unor cunoștințe tehnice specifice pentru o nișă pe care, deși am întâlnit-o frecvent, nu ne-am gândit niciodată la complexitatea ei, respectiv sistemele care stau în spatele gestionării magazinelor, cafenelelor, restaurantelor, hotelurilor, practic a tuturor unităților din domeniul HORECA și retail.

Totul a început cu un telefon primit, cu o întâlnire stabilită și onorată în urma căreia am adunat informațiile pe care clientul dorea să le pună în valoare. La birou, am stat puțin pe gânduri, am analizat proiectul, l-am întors pe toate părțile, până când am ajuns la cel mai bun mod de a „apuca taurul de coarne”, adică hotărât și sistematic. De data aceasta am dat prioritate părții de documentare, așa că am „săpat” prin materialele puse la dispoziție de client, am învățat despre soluțiile pe care le propune iar, în momentul în care cunoștințele tehnice au fost însușite, ne-am apucat de scris.

Redactarea părților tehnice a fost examenul prin care ne-am evaluat înțelegerea nișei, după care am trecut lin către partea de creație, unde am construit povestea companiei, după datele cheie furnizate de client, i-am definit misiunea, viziunea și valorile. Odată ce un prim draft a fost finalizat, am cerut feedback-ul clientului, am făcut ultimele „reglaje fine”, după care am bifat proiectul ca fiind finalizat.