Content marketingul sau, în traducere neaoșă marketingul prin conținut pare să fie punctul esențial al strategiilor de marketing, SEO și PR pe care companiile deschise către online ar trebui să-l adopte dacă vizează ca, în următoarele 11 luni și câteva zile să „ridice capul” și să se remarce în puzderia de oferte speciale, reduceri peste reduceri, avantje client peste avantaje client sau evenimente speciale ca Black Friday, Paște sau Crăciun. Un efort pentru definirea și implementarea unei strategii de conținut ar trebui să pornească de la un audit complet al conținutului produs și distribuit în online și nu numai, conținut care să ajungă în fața clienților potențiali pentru a-i atrage în „mrejele comerciale” ale cârligelor de vânzări enumerate mai sus.
Se poate ca directorii de marketing să nu se fi gândit încă la conținut ca pilon al dezvoltării durabile a operațiunilor companiei în online, focusându-se doar pe tehnicile clasice de SEO, completate de campaniile AdWords sau a reclamelor pe rețelel sociale ca motor al vânzărilor. Ei bine, chiar dacă aceste tehnici, în special campaniile plătite, sunt eficiente pe termen scurt, pe termen mediu și lung, fără o susținere puternică din partea conținutului „construcția” riscă să devină una extrem de fragilă, foarte vulnerabilă la variațiile de costuri care intervin, inevitabil în licitațiile pentru cuvinte cheie, dar și în costurile în creștere ale campaniilor pe Facebook.
În următoarele 11 luni poți aloca treptat un buget pentru crearea și distribuției de conținut, dar fă-o strategic astfel încât să construiești o bază solidă și un sistem care funcționeză. O sugestie de abordare ar fi etapele de mai jos:
- Conținutul site-ului. Orice audit de conținut ar trebui să plece de la conținutul intern al site-ului companiei. Indiferent dacă este vorba de un magazin online sau de un site de prezentare, pune-te în pielea vizitatorului, detașează-te și privește din exterior? Cum ți se pare? Este complet conținutul site-ului tău? La „despre noi”, de exemplu ai un text care să definească imaginea, poziționare și experiența firmei? Sunt serviciile descrise clar, portofoliul actualizat? Dacă site-ul este unul de prezentare, își îndeplinește rolul de prezentare al firmei? În cazul în care descoperi „găuri de conținut”, ar trebui o intervenție rapidă de copywriting.
- Dinamism. Ce element dinamic are site-ul tău? Pentru un site de prezentare, dar și pentru un magazin online, blogul este unealta principală pentru dinamizarea conținutului. Dinamismul joacă un rol esențial și în criteriile de evaluare a motoarelor de căutare. Un site actualizat constant este văzut cu un interes în defavoarea unui site „uitat de lume” într-un colț al internetului. Bineînțeles, aceleași reguli se aplică și pentru magazinele online.
- SEO-ul începe să dea rateuri. Cum spuneam, pe termen lung, strategiile de SEO, fără susținerea unui conținut optimizat pot să dea rateuri, iar site-ul să piardă teren în fața concurenței. Este o reacție naturală, în condițiile actuale ale mediului online. Zilnic apar site-uri noi, afaceri noi, care, dacă folosesc de timpuriu o strategie coerentă de conținut vor avea câștig de cauză. Bineînțeles vechimea site-ului contează, dar până la un punct, până la punctul în care acel site nu vine constant cu ceva nou. Într-un mediu online dirijat de informație proaspătă, lipsa noutăților omoară interesul din fașă.
Acestea ar fi primele aspecte de luat în considerare înainte de conturarea unei strategii de conținut. Despre cum ar trebui să arate o astfel de strategie vom vorbi într-un episod următor.