Marketingul și PR-ul sunt două ramuri distincte care trebuie să acționeze împreună pentru „binele comun” al companiei, respectiv atragerea permanentă de clienți noi și creșterea gradului de percepție asupra brandului. Aceste două departamente ar trebui să acționeze împreună pentru îndeplinirea unui set de obiective comune dar, de multe ori, își pierd conexiunea și încep să acționeze independent, cauza fiind lipsa de comunicare dacă este vorba de departamente interne specializate în marketing și PR sau în momentul în care aceste sarcini sunt externalizate către mai multe agenții care nu sunt foarte deschise să lucreze împreună, ci fiecare încearcă să se remarce și să acapareze tot proiectul.
Cum pot fi sincronizate și determinate să lucreze împreună cele două ramuri? Să începem cu varianta ușoară pentru factorii de decizie dintr-o companie, respectiv externalizarea către o agenție specializată și evaluarea acesteia în funcție de rezultate și de îndeplinirea obiectivelor sau, alternativa mai grea, reformarea departamentelor interne specializate cu promovarea vânzărilor și comunicarea companiei.
Întâlniri frecvente între marketeri și PR-iști
În condițiile în care se dorește ca cele două entități, respectiv marketingul și PR-ul, să lucreze împreună întâlnirile sunt necesare. În acest fel se poate stabili o direcție comună, un set de obiective comune și un set de acțiuni pe care fiecare parte să și-l asume în vederea îndeplinirii obiectivului propus. Aceste întâlniri nu trebuie să fie lungi sau să urmeze un mod de desfășurare clasic, cu cele două părți așezate în jurul unei mese. Dacă este mai accesibil, poate fi stabilit și un grup de discuție pe orice platformă de chat online.
Stabilirea unui plan pentru fiecare campanie
Aici s-ar putea ca ședințele între cele două părți să-și găsească utilitatea, mai ales dacă pregătesc o campanie, un concurs sau o promoție care urmează să fie demarate pentru creșterea vizibilității brandului sau pentru promovarea vânzărilor. Acțiunile pentru promovarea campaniei ar putea fi:
În această situație marketingul și PR-ul își pot împărți echitabil sarcinile. În timp ce PR-ul pregătește și distribuie materialele, marketingul se concentrează pe aspectele tehnice, printre care, strângerea și analiza rezultatelor în funcție de care sugerează calibrarea abordării.
Marketingul și PR-ul sunt interdependente, iar în cazul în care sunt două departamente independente în cadrul aceleiași entități, este important să se întâlnească în jurul unor obiective comune, să-și împartă și să-și asume sarcinile, în vederea obținerii unor rezultate mai rapide.